ceturtdien , 28 marts 2024
Jaunumi
Jūs esat šeit: LBA | Jaunumi | Nespēj iztērēt ceļu remontiem atvēlētos 30 miljonus latu…

Nespēj iztērēt ceļu remontiem atvēlētos 30 miljonus latu…

 

www.DELFI.lv |

 Naudu, kas šogad piešķirta ceļu būvēšanai, VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) izlietot nav spējusi un jau tagad zināms, ka aptuveni 30 miljoni latu, kas ceļu būvei atvēlēti no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda, paliks šogad neiztērēti, svētdien ziņo Latvijas televīzijas raidījums “De facto”.

Kopumā no Eiropas Savienības fondiem – Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības fonda (ERAF) un Kohēzijas fonda (KF) – šim gadam atvēlēti 133,5 miljoni latu. Un LVC lēš, ka aptuveni ceturtā daļa jeb 31 miljons latu šogad tā arī paliks neapgūti. Ja būs ceļu būvei ļoti labvēlīgs rudens, summa var būt nedaudz mazāka. Bet pilnīgi noteikti tie ir vismaz 60 kilometri ceļa, kuros atšķirībā no plāna, remontdarbi šogad tā arī nesāksies.

Lasīt vairāk

Lasīt vairāk

LVC valdes priekšsēdētājs Ivars Pāže uzskata, ka satraukums par pārāk lēnu ES fondu apgūšanu ir pārspīlēts, jo remonti būšot, bet tos uzsāks nākamgad. “No satiksmes organizācijas tas būtu ļoti veiksmīgi, ka nebūtu visi ceļi vienlaikus slēgti,” raidījumam pauda Pāže.

LVC skaidro, ka finansējuma izlietojumu ietekmējis tas, ka ieilgušas iepirkuma procedūras, trīs posmos iepirkumi pārtraukti, jo piedāvājumi bijuši pārāk dārgi, vairākos posmos rekonstrukcijas darbi uzsākti vēlāk nekā plānots. No grafika atpaliek arī jaunā ceļa no Tīnūžiem līdz Koknesei būvniecība.

Pāže intervijā “De facto” vairākkārt uzsvēra, ka būtiski augušas ceļu būves izmaksas un piebilst. “Cenas bija ieplānotas par mazu, jo mēs plānojām bez projekta, vienkārši apsekojot ceļu,” skaidroja Pāže, piebilstot, ka dabā ceļa stāvoklis varēja izrādīties atšķirīgs un līdz ar to arī mainījās projekta izmaksas. Pēc Pāžes teiktā, plānu koriģēšana ilgst 3-4 mēnešus, bet LVC jau koriģē projektus un plāno pēc mēneša sludināt atkārtotus konkursus. Šo naudu nepārdalīs arī citiem projektiem.

Iepirkumu uzraudzības birojā pieejamā informācija liecina, ka, piemēram, konkurss par Ventspils šosejas posma remontu izsludināts šā gada janvārī, pēc tam – martā trīs reizes veikti grozījumi, bet tikai pusgadu vēlāk – jūlija vidū, konkurss pārtraukts. Nenotikušajiem ceļu remontiem bija jāsākas šogad un jānoslēdzas nākamgad.

Jau ziņots, ka pēc LVS un SM aplēsēm sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī esošu ceļu joprojām kļūst vairāk, bet valsts “parāds” autoceļu atjaunošanai sasniedzis jau aptuveni četrus miljardus latu, kas ir līdzvērtīgs Latvijas gada budžetam.

Lai asfaltētos autoceļu segumus uzturētu labā un teicamā stāvoklī, ikgadējām normatīvajām segumu atjaunošanas programmām būtu jāaptver ap 920 kilometrus ceļu, un papildus ik gadu būtu jārekonstruē ap 190 kilometrus ceļu. Pašlaik asfaltēto segumu atjaunošanas darbu deficīts ir sasniedzis 2,859 miljardus latu, grants segumu – 1,663 miljardus latu.

Kopumā šogad autoceļiem pieejami 60 miljoni latu valsts budžeta līdzekļu un vairāk nekā 140 miljoni latu ES finansējuma.

Atbildēt

--> -->